Vuonna 1955 muutosta tuli sen verran että tuli 3sylinterinen 2-tahti moottori markinoille malissa 93.
Sama moottori toimi Saab Sonetissa joka oli suunniteltu kilpa-autoksi.
1960 luvulla tuli 96 markkinoille, edelleen 2-tahti moottorilla.
Koska näillä autoilla oli ollut lähes samanlaiset muodot koko valmistuksen ajan, päätettiin tuoda uusi malli markinoille nimeltään 95. 95 oli pieni farmari auto.
Saab ja Scania yhdistyvät 1968. Myöhemmin 70- luvulla Saabin valmistus siirtyi pääosin Suomeen.
99,900 mallit saivat alkunsa 70-luvulla, ja ensimmäiset Turbo Saabit tulivat markkinoille.
Suomen tuotannon myötä syntyi erikois mallinimi Finlandia, joita ei valmistettu kuin muutamia satoja yhteensä. Näistä erikoisempi on kuitenkin 99 mallisarjan Finlandia.
1980-luku oli myös hyvin kehittyvä Saabille mutta myös hieman harmaa, sillä Saab joutui myymään 50% General Motorsille.Samaan aikaan Auto tuotanto muutui omaksi osakeyhtiöksi Saab Auotomobile Ab. Avo-autot tulivat markkionoille ja 2 uutta malli tuli markkinoille, 9000 ja 90 .
1990-luvulla Saabin valmistus siirtyi takaisin Ruotsiin. Mallit 900 ja 9000 saivat uuden ulkonäön ja kokonaan uuden alustan.
9000 mallin valmistus loppui vuonna 1998, samaan aikaan 900 malli muutui 9-3 malliksi, ja 9-5 mallin oli tarkoitus korvata 9000, mutta pohjalevy ja alusta oli sama kuin 9-3 suurinpiirtein.
2000-luvulla valmistettiin 9-3 ja 9-5 mallisarjaa pääosin, mutta erikoisia malleja kuten 9-2x ja 9-4x ja 9-7x valmistettiin mutta valmistus oli vähäistä. X tarkoittaa neliveto järjestelmää.
Vuonna 2009 GM (General Motors) kärsi rahallisista ongelmista ja Spykeristä tuli osa Saabia,
Myöhemmin 2012 Saab ajautui konkurssiin. Mutta NEVS osti Saabin konkurssipesän ja nyt he yrittävät saada autoja markkinoille, mutta se on vielä vaiheessa miten NEVS:in käy.
Hyvät kuvat ja paljon tietoa, mutta tarvitsen linkit, ennen kuin voin arvioida tekstisi!
VastaaPoista